Τετάρτη 28 Ιανουαρίου 2015

Ποιός είμαι

Ένα δοκίμιο του Μόσχου Λαγκουβάρδου.


























Ένας άγιος , ο αβάς Ιωσήφ, λέει: Σε κάθε πράγμα να λες, "εγώ ποιος είμαι" και να μην κρίνεις κανέναν. 'Άραγε γνωρίζουμε ποιοι είμαστε; Από που ήρθαμε και που πηγαίνουμε; Πώς μπορούμε να αγαπάμε τον εαυτό μας , αν δεν τον γνωρίζουμε; Είναι δύσκολο πράγματι να αγαπήσουμε τον εαυτό μας όπως είναι. Ίσως είναι το πιο δύσκολο από όλα.
Η ηρωίδα της ταινίας του Μπέργκμαν "Φθινοπωρινή Συμφωνία" λέει πως αν την αγαπήσει κάποιος όπως είναι , ίσως τολμήσει και εκείνη να δει τον εαυτό της όπως είναι. Η υπερηφάνεια δεν μας αφήνει να γνωρίσουμε τον εαυτό μας όπως είναι.

Ο Κνουτ Χάμσουν ο διάσημος Νορβηγός συγγραφέας των "Μυστηρίων" και του "Ένας αλήτης παίζει με σουρντίνα", είπε σ΄ αυτούς που του δήμευσαν την περιουσία, (ήταν ενενήντα δύο ετών): "Δεν σκόπευα να την πάρω μαζί μου". Πότε μαθαίνει κανείς να ξεχωρίζει αυτό που είναι από αυτά που έχει; Ο Κνουτ Χάμσουν λέει, πως ο άνθρωπος μετά τα πενήντα του γνωρίζει τον εαυτό του. Αυτό είναι το συνηθισμένο. Μπορεί κανείς να φτάσει στα βαθιά γεράματα και να μην ξεχωρίσει ποτέ αυτό που είναι από αυτά που έχει.

Αν τίποτε από αυτά που έχουμε, γνώσεις, αντικείμενα, φήμη, αξιώματα, δεν είναι ο εαυτός μας, ποιοι είμαστε; Οι χριστιανοί που αγαπάμε το Χριστό πάνω από όλα έχουμε εγκαταλείψει την υπερηφάνεια. Γνωρίζουμε ότι είμαστε μηδέν, αλλά δεν απελπιζόμαστε γιατί σ΄ αυτό το μηδέν έρχεται να κατοικήσει ο Κύριος. Η πνευματική πορεία μας αρχίζει με την επίγνωση ότι δεν είμαστε τίποτα και τελειώνει με το ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου.

Γιατί είναι δύσκολο να αγαπήσω το πρόσωπό μου; Είναι δύσκολο γιατί βλέπω το πρόσωπό μου μέσα από πράγματα που δεν είναι ο εαυτός μου. Μια φορά έλαβα ένα γράμμα από ένα φίλο από την Αμερική. Μου έγραφε να πάω στο σπίτι του στην Κάλυμνο και να μοιράσω όλα τα πράγματά του, ακόμα και πράγματα αξίας, όπως μια ακριβή φωτογραφική μηχανή πένταξ, πίνακες, βιβλία, έπιπλα... "Μπορώ να ζήσω δίχως αυτά", έγραφε.

Το γεγονός ότι διαπίστωνε ότι μπορούσε να ζήσει δίχως τα πράγματα που μάζευε με έκανε να σκεφτώ πως ακόμα κι ο πνευματικός αυτός άνθρωπος (ήταν ένας συγγραφέας) δεν ξεχώριζε τον εαυτό του, αυτό που είναι, από αυτό που έχει. Για πολλά χρόνια πίστευε ότι ο εαυτός του είναι τα πράγματα αυτά και άλλα παρόμοια, όπως οι σπουδές του, η καριέρα του, οι γνωριμίες του, το όνομά του, η φήμη του, όλα αυτά που είχε εγκαταλείψει όταν άφησε τη Νέα Υόρκη, για να ‘ρθει να ζήσει ως ένας ερημίτης στην Κάλυμνο.
Μαζεύουμε πράγματα, ώσπου να γίνουμε ικανοί να τα πετάξουμε, είπε κάποτε ο ζωγράφος Θανάσης Τότσικας.

Πότε αρχίζουμε να αγαπάμε το πρόσωπό μας όπως είναι; Όλα αυτά που έχουμε και δεν έχουμε και θέλουμε να αποκτήσουμε είναι το μεγαλύτερο εμπόδιο να αγαπήσουμε το πρόσωπό μας; Όλα αυτά τρέφουν την υπερηφάνειά μας και μας εμποδίζουν να συνειδητοποιήσουμε αυτό που έλεγε ο Ιώβ, γυμνός ήρθα και γυμνός θα φύγω, ας είναι ευλογημένο το όνομα του Θεού!

"Αν δεν ήσουν Ιησού δεν θα ήμουν κι εγώ αληθινός." Ο στίχος αυτός του Ουναμούνο μιλάει επίσης για την ταπείνωση. Εγώ δεν είμαι τίποτα. Είμαι μόνο μια φωνή που κράζει , έρχου , Κύριε!



Μόσχος Λαγκουβάρδος












Δεν υπάρχουν σχόλια: